Vakuf je islamska institucija, ali je to institucija na opću korist društva bez obzira na religijsku pripadnost građana, potaknuta idejom da se život pojedinca i društva u cjelini u kojem se živi učini boljim, humanijim i kvalitetnijim mjestom za život, jedan je od zaključaka naučnog skupa o vakufu u Bosni i Hercegovini.

Naučni skup „Vakufi u BiH" održan je u okviru manifestacije „Dani vakufa u Bosni i Hercegovini" u Bošnjačkom institutu u Sarajevu, usrijedu, 22.06.2011. godine, Učešće na ovom skupu uzeli su eminentni poznavaoci ove oblasti koji su kroz svoje referate imali za cilj da reafirmiraju društvenu svijesti o značaju i ulozi vakufa kroz vrijeme te da potaknu njihovu zaštitu i promociju i ukažu na važnost restitucije prisilno oduzete vakufske imovine.

Na zatvaranju naučnog skupa prisutnima se obratio predsjednik Upravnog odbora Vakufske direkcije dr. Mustafa Hasani. U svom kratkom izlaganju dr. Hasani je istaknuo da se na osnovu izloženih referata i diskusija koje su vođene na ovom naučnom skupu mogu izvući sljedeći zaključci, preporuke i sugestije:

  • Vakuf je vjerska institucija, inspirirana ajetima iz Časnog Kur'ana i hadisima Božijeg Poslanika Muhammeda, a. s., proistekla iz ideje da je dobro koje nam je Allah Uzvišeni darovao dobro i drugih i kako je nama udijeljeno tako i mi trebamo udjeljivati, dijeliti s drugima i biti im u pomoći.
  • Vakuf jeste islamska vjerska institucija, ali je to institucija na opću korist društva bez obzira na religijsku pripadnost građana, potaknuta idejom da se život pojedinca i društva u cjelini u kojem se živi učini boljim, humanijim i kvalitetnijim mjestom za život.
  • Vakuf je trajno dobro koje ljude uči da jedni druge nasljeđuju iz generacije u generaciju, univerzalnoga je karaktera, pa stoga kasnije generacije trebaju znati za svoje časne pretke koji su svojim vakufima i hajratima nekada prije pomogli da se danas bolje i dostojnije živi. Pored znanja o njima treba razvijati istu svijest o potrebi uvakufljavanja i danas , tj. treba razvijati svijest o identitetu, pripadnosti, ali i odgovornosti da na isti način kao i naši časni prethodnici činimo trajno dobro.
  • Bosna i Hercegovina svoj civilizacijski i kulturni napredak duguje vakifima, mecanama i ljudima koju su svojim hajratima, vakufima i potporama pomogli urbanizaciju BiH, školstvo, učenost, kulturu, socijalni, humanitarni i ekonomski razvoj.
  • Vakuf je u svojoj historiji na ovim prostorima preživio prije svega kao ideja, a potom i kao institucija, s obzirom da su brojni državni sistemi koji su se smjenjivali na ovim prostorima oduzimali, uništavali vakufe i vakufska dobra.
  • Islamska zajednica je u jednom takvom okruženju nastojalo da sačuva i održava vakufe. Na žalost, nekada je uništavanje vakufskih dobara i imovine bio rezultat pogrešnih odluka, procjena, kadrovske politike Islamske zajednice i Vakufske direkcije. Međutim, u jednom agresivnom napadu s ciljem da se ekonomski uguši Islamska zajednice i jedan narod kulturno i ekonomski osiromaši bilo je objektivno teško iznaći najbolja rješenja.
  • Vakufi se danas u savremenom jeziku i iskustvu mogu komparirati s pojmovima i institucijama, kao što su: fondacija, fondovi, udruženja građana, nevladin sektor i civilna inicijativa i sl.

Na osnovu pomenutog, Organizacioni odbor manifestacije „Dani vakufa u Bosni i Hercegovini" izrazio je sljedeća očekivanja:

  • Očekujemo da državne vlasti što hitnije donesu odgovarajuće zakone kojima će se povratiti oduzeta imovina njenim stvarnim vlastima, što je jedan od uvjeta približavanjima evropskim standardima života modernog čovjeka.
  • Očekujemo da državna vlasti tj. političari i stranke prepoznaju važnost vakufa kao fondacije koji služi na boljitku svih njenih građana.
  • Očekujemo da se u izradi nastavnih planova i programa uvrste teme koje će tretirati vakufe, kao historijsku kategoriju ali i aktualizirati ideju vakufa i uvakufljavanja u kontekstu izgradnje demokratskoga društva kroz ideju građanske odgovornosti i civilne inicijative.
  • Očekujemo od medija da daju više prostora vakufima, fondacijama i civilnoj odnosno građanskoj inicijativi, te da mediji posvete veću pažnju obrazovanju svoga kadra o ideji i instituciji vakufa. Medije molimo da pišu i izvještavaju i o drugim aspektima vakufa a ne samo o restituciji, te da zajedno utječemo da nam društvo bude bolje.
  • Očekujemo od organa i ustanova Islamska zajednica, njenih službenika i članova da posvete veću pažnju vakufima, ulože više napora da se vrati vakufska imovina i da se ista revitalizira.
  • Do sada je Islamska zajednica vakuf više tretirala kao vjersku instituciju, ali s obzirom na viši stepen svijesti o vakufu i izmijenjenim društvenim i ekonomskim okolnostima očekujemo da se u Islamskoj zajednici posveti dužna pažnja i ekonomskom aspektu rada i djelovanja vakufa.
  • Očekujemo od Vakufske direkcije i Islamske zajednice da ulaže u mladi kadar koji će se baviti vakufima i vakufskom problematikom, obrazovati i odgajati svijest o vakufima, jer su vakufi pokazatelji moralnog odnosa članova Islamske zajednice prema islamu, Zajednici i sebi.
  • Očekujemo od Islamske zajednice da dadne višu potporu radu Vakufske direkcije, ojača je materijalno i kadrovski, kako bi u narednom periodu direkcija mogla uloženo vratiti Islamskoj zajednici i društvu i da tako svi skupa ispunimo emanet prema Allahu, dž. š., vakifima i prema sebi.